Iskola bemutatása
A Borsodi Általános Iskola Miskolctól mintegy 30 km-re, csodálatos természeti környezetben fekvő Edelényben, ebben az észak-borsodi kisvárosban működik immár évtizedek óta. A település intézményrendszere az ezredforduló után bekövetkező komoly változások hatására jelentős mértékben átalakult. Ennek lett eredménye az, hogy a korábbi négy általános iskola helyett ma már csak kettő működik: az egyik a katolikus egyház fenntartásában, a miénk pedig állami kézben.
Iskolánk zömmel rossz anyagi és szociális körülmények között élő, hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, esetenként beilleszkedési zavarokkal is küzdő, továbbá sajátos nevelési igényű tanulókat fogad – nem pusztán Edelény területéről, hanem a környező falvakból (Abod, Balajt, Damak, Ládbesenyő, Szendrőlád, Szalonna, Lak, Irota) is. Ennek megfelelően egyik legfontosabb célunk az, hogy ezek a nagyon eltérő adottságú és értékrendszerű gyerekek sikereket érjenek el iskolai életük során: az itt eltöltött esztendők sora ne negatív élmények, benyomások forrása legyen, hanem egy olyan, szeretettel, megértéssel, türelemmel és odafigyeléssel átitatott közeg, ahol mindenki az egyéni képességeinek és szükségleteinek, céljainak megfelelően fejlődhet, s ehhez minden támogatást meg is kap.
Közhely, de annak az egyik legigazabb: a romák társadalmi integrációjának egyetlen lehetséges útja az oktatáson keresztül vezet. Gyermekcentrikus nevelőtestületünk arra törekszik, hogy tanulóink megfelelő alapokat kapjanak ahhoz, hogy középiskolás éveikben képesek legyenek szakmai végzettséghez, illetve érettségihez jutni. Ugyanígy a mi feladatunk felkészíteni őket az élethosszig tartó tanulásra is, hiszen manapság már semmiféle garancia nincs a kezünkben arra, hogy idővel a középiskolában szerzett szakmai tudás nem avul el, vagy nem válik szükségessé további szakképzettség megszerzése. El kell vezetnünk diákjainkat (és általában a szüleiket is) annak megértéséig és elfogadásáig, hogy csak akkor van esélyük a többségi társadalomhoz való felzárkózásra, ha felkészültek és képzettek lesznek. Mindez változatos módszereket tesz szükségessé: a frontális óravezetés mellett egyre nagyobb teret kap pl. a csoportmunka vagy a projektmódszer, valamint az interaktív táblák használata is mindennapos gyakorlattá válik. A differenciált oktatás megvalósítása pedig egyrészt a hátrányokkal, hiányosságokkal küzdők felzárkóztatása, másrészt a tehetséggondozás szempontjából is nagyon fontos cél.
A gyerekek számára az iskolaotthonos (1-6. évfolyam), illetve tanulószobás (7-8. évfolyam) oktatás mellett rengeteg tanórán kívüli foglalkozást szervezünk: sportkörök, énekkar, tánc, grafika, testvériskolai pályázat, táborok, tantárgyi fakultációk, tanulmányi kirándulások stb.